Premier League 2008/09

1. Chelsea - Hunger! Tvåa i Champions League och tvåa i Premier League - slagna av Manchester United båda gångerna. Lampard och Terry skulle förmodligen kunna mörda för att vinna ligan den här säsongen! Och jag tror att motivationen tar laget till PL-titeln 2008/09. Med Scolari vid rodret och Deco som finlirare framför Lampard kommer Chelsea att ånga på. Det enda som jag saknar är en riktig anfallsstjärna som kan avlösa Drogba. Transferfönstret är fortfarande öppet och om laget handlar en vass forward ser jag inget som kan stoppa Chelsea från att vinna ligan.

2. Manchester United - Vann dubbeln förra året, men jag tror ändå inte att laget är mätta på framgång. Däremot är United inte lika hungriga på guldet som Chelsea är. Men det kommer - med all säkerhet - att bli ett guldrace mellan de här två lagen in i det sista. Cristiano Ronaldo har varit skadad under försäsongen och det sägs att han har fått smak på det goda livet. Jag tror inte att han gör en lika bra säsong nu, som förra året. Däremot kommer Anderson att växa fram till en allt mer viktigare spelare för Sir Alex lagbygge. Och om nu laget värvar Berbatov från Tottenham så har man äntligen hittat en targetanfallare som saknats sedan Ruud flyttade till Spanien. Mittlåset är stabilt och Tevez kommer att göra en grym säsong.

3. Liverpool - Benitez, börja nu fan inte att experimentera i startelvan! Ditt jobb är att vinna titlar. Låt de bästa spelarna göra jobbet! Liverpool har inte varit lyckosamma under Silly Season. Robbie Keane har riktigt mycket att bevisa för att vinna mitt hjärta. Nummer sju har han snott också, hur fan vågar killen plocka samma tröja som McManaman och Kewell burit? Mittfältet är Liverpools svaga lagdel och tränaren litar för mycket på Steven Gerrard. Men vad händer när inte han är med? Nog för att jag tycker att Lucas Leiva är en spännande spelare, men han är ingen lirare som mantlar Gerrards roll i laget. Nä, Liverpool borde absolut ha handlat en riktigt bra mittfältare! Det är ändå otroligt glädjande att Pennant och Agger har fått en försäsong utan skador. Liverpool kommer trea i PL, men i CL blir det guld. Oj, höll på att glömma världens bäste anfallare. Man måste nämna Fernando Torres när man har han i sitt lag. Bättre anfallare finns inte.

4. Arsenal - Gunners överraskade mig förra året. Trodde inte att de skulle gå så bra som de faktiskt gjorde. Alla minns vi väl deras uttåg ur Champions League!?! Straff, eller inte? Laget har tappat några bra pjäser i Flamini, Hleb och Gilberto. Alla tre är mittfältare och det borde oroa alla Arsenal-supportrar. Svagaste länken är absolut det centrala mittfältet, där Fabregas behöver någon som vinner bollarna. Backlinjen känns mycket bra och Walcott ska bli oerhört spännande att följa den här säsongen. Jag är även väldigt nyfiken på att se Nasri, han kan inte bli en attraktion bland turbanerna på Emirates, han kommer att bli det!

5. Tottenham - Jag blir fan inte klok på Spurs! Har jag alltid för höga förväntningar på dem, underpresterar de? Eller är de inte tillräckligt bra?
Nu tror jag ändå att Juande Ramos har fått värdefull tid på sig att få ordning på laget. Han har dessutom värvat en del spännande spelare som Dos Santos, Modric, Bentley och Gomes. Nu är det några veckor kvar tills fönstret stänger och räkna med att truppen kommer att förändras. Men jag tror på en bättre säsong för Tottenham i år. Och se nu till att sälja Berbatov, han kommer aldrig att göra någon nytta i ett lag han inte vill spela för!

6. Portsmouth - Intressant anfallspar i Crouch och Defoe. Kranjcar och Diarra är väldigt viktiga för att laget ska lyckas och trots att Pompey har tappat Muntari så tror jag på en sjätte plats.

7. Everton - Laget har inte värvat en enda spelare. Måste det vara dåligt? Jag tycker inte att det är bra eftersom Everton saknar spetsen i anfallet. Yakubu är helt okej, men för att blanda sig in bland de bästa behövs en bättre striker. På mitten huserar viktiga spelarna Cahill och Arteta. David Moyes ser ut att köra på med sin defensiva struktur i hopp att tråka till sig poäng.

8. Manchester City - Corluka, Richards, Dunne, Elano och Petrov är alla klasspelare. Backlinjen ser ruskigt stabil ut. Men anfallet är inget vidare och City saknar en målskytt. Någon som förstår varför Thaigubben inte handlar en grym forward? Jo? Nä.

9. Aston Villa - Har tappat Luke Moore, Sörensen och Mellberg. Den förstnämnde är den som kommer att märkas mest. Men Martin O´Neill börjar att få ordning på sitt Villa och laget ska vara nöjda med att viktige Barry stannade. Ashley Young kommer att göra en kanonsäsong med sin snabbhet på kanten. Äntligen har England fått en grym vänsterytter. Agbonlahor är också en spelare som kommer att vara framträdande den här säsongen. Backlinjen är lagets svagaste del och Martin Laursen måste vara hel, annars blir det problem.

10. Newcastle - Ännu ett lag som jag inte blir klok på. Jag lyckas alltid med att pricka in fel tecken när jag tippar deras matcher. Anfallsduon Owen/Martins håller hög klass, men sen är det inte mycket att skryta med. Högerbacken Habib Beye är en frejdig spelare som är underskattad. Laget lider av saknaden av en kreatör på mittfältet. 

11. Blackburn - Bra anfall i McCarthy/Santa Cruz. Två bra mittfältare i världens bäste same Gamst Pedersen och Villanueva. Men sen. Nothing. Jo, en fruktansvärt stygg mittback i holländaren Ooijer.  Observera ordet stygg, inte snygg.

12. Fulham - Snacka om att Roy har rört om i grytan. Spelaromsätnningen är helt makalös. 11 nyförvärv och 17 förluster!!!
Andy Johnson är stjärnvärvningen som gör att Fulham hänger kvar. I anfallet får Johnson sällskap av ett annat nyförvärv, nämligen Zamora, talangen som aldrig blommade ut. Bullard är viktig på mitten och bredvid sig har han Danny Murphy, som förmodligen har lagets snyggaste fru. Fredrik Stoor ska bli intressant att följa, såklart.

13. West Ham - Stora ekonomiska problem och förlusten av Fredrik Ljungberg är de två första sakerna jag tänker på när det gäller West Ham. Pengarna spelar en stor roll, men inte Freddie. Dean Ashton är bra och viktig för laget, men enligt Capello för fet för landslaget. Behrami är ny och ska erätta Ljungberg, det lär han göra bra om han håller sig frisk i mer än två månader. Laget har faktiskt en av ligans bästa målvakter i Green. 

14. Sunderland - Steed Malbranque och El-Hadji Diouf är två okej nyförvärv. Riktigt tråkigt lag där Richardson är viktigast tillsammans med Malbranque. Roy, varför köpte du Prica?

 
15. Middlesbrough - Wheater, Downing och Alves är de enda spelarna som är värda att nämna. 

16. Bolton - Hur jag än vrider och vänder på det så ska det bli väldigt intressant att föja Johan Elmander den här säsongen. Hur klarar han av PL, en galen Gary Megson och faktumet att det kommer att bli många förluster?

17. Wigan - Det enda som är kul med Wigan är Steve Bruce. Varje gång laget har söndagsmatch undrar man hur rödsprängd han kommer att vara i ansiktet.

18. Hull - Bra gjort att värva Geovanni. Men det räcker inte.

19. West Bromwich - En landslagsmålvakt och en mittfältare från Korea. Räcker det för att hänga kvar i PL? Nej. Kevin Phillips har ju lämnat. Annars, kanske.

20. Stoke. Sörensen är bra. Men det känns fattigt. Det blir pannkaka.


Skytteligan
1. Fernando Torres
2. Didier Drogba
3. Cristiano Ronaldo

Säsongens tränare - Scolari, Chelsea
Säsongens målvakt - Peter Cech, Chelsea
Säsongens försvarare - John Terry, Chelsea
Säsongens mittfältare - C.Ronaldo, Man Utd
Säsongens anfallare - Fernando Torres, Liverpool





Kommentarer
Postat av: Strömberg

Så det säger du? Chelsea... Ja, det kommer nog fan bli jämnt i år oxå.



Håller med om att Arsenal har sin svaghet på det centrala mittfältet, defensivt, bakom Fabregas. Men - transferfönstret är fortfarande vidöppet och Wenger KOMMER att värva en spelare, tro mig. Frågan är bara VEM? Det har snackats en hel del om Udineses turk-schweiziske Gökhan Inler, men jag tror Wenger återigen överraskar omvärlden med en mer oväntad kandidat.



Hade jag själv fått välja hade Kolo's brorsa Yaya spelat i röd-vitt kommande säsong. Men den dealen hade troligtvis skett i samband med Hleb's övergång till Barca om den hade blivit av. Nu är det upp till professor Wenger att ta fram sina magiska framtidsglasögon och värva en okänd Ghanes eller Togoles som kommer dominera PL i 10 år framöver...



Liverpools mittfält känns lika svagt på sina kanter som Arsenals gör i mitten. Visst, ni har Babbel som jag gillar och som säkert kan vara bättre för er i år, men Pennant är en gammal Arsenal-reject och blir nu dessa skadade, hur ser det ut bakom? Om Liverpool ska lyckas så MÅSTE Torres göra en kanonsäsong. Det kan bli svårare än många tror under säsong 2...



United - Vill jag inte ens kommentera, allt går deras väg, JÄMT. Kan dom inte själva så avgör nån döv-blind domare i vilket fall som helst.



Chelsea - Intressant med Scolari, får se om han vågar släppa på handbromsen eller om den har rostat fast i draget läge efter Mourinho och Grant?



1. United

2. Chelsea

3. Arsenal

4. Liverpool



Tottenham outsider som vanligt. Stor omsättning i truppen, känns inte riktigt som att dom någonsin får lugn och ro att bygga upp något ordentligt på sikt. För otåliga med både tränare och spelare. Men ska någon göra det för Scum så är det väl Ramos...

2008-08-15 @ 19:49:18
Postat av: Jesper

Fan va snopen jag blev nu när du tippat samma vinnare. Kändes inte alls kul. Inte heller att du också tror på Anderson och Tevez som de bästa i United. Känns som att du visste vad jag skulle tippa, och tippade likadant.



Kewell är mer Leeds än Liverpool. McManaman okej. Klart Keane ska ha nummer 7. Han måste ju välkomnas in i gänget liksom.

Postat av: martini

Jag hade aldrig gett nummer 7 till Keane...

Intressant att det skiljer sig ganska mycket på West ham och Manchester city mellan oss tre... Kul att vi dessutom inte har samma topp3. One world, one dream, one martini.

2008-08-17 @ 12:01:22
URL: http://martini.blogg.se/
Postat av: Jesper

"Nummer sju har han snott också, hur fan vågar killen plocka samma tröja som McManaman och Kewell burit?"



Att dessa två namn nämns och inte Liverpools störste någonsin med nummer 7 - Kenny Dalglish - tycker jag är väldigt märkligt.



Framför allt när Kewell måste räknas som en av de största flopparna värvningsmässigt.



Jag tycker Keene ska ha nummer 7 och sen får han väl göra skäl för numret. Precis som Walcott ska göra med nummer 14.

2008-08-18 @ 19:49:40
Postat av: Andréas

Jo visst kunde jag nämnt Kenny Dalglish. Men jag minns inte så där jättemycket av honom som lirare, kommer mer ihåg att han var en av dem jag helst ville ha i Paninis samlaralbum.

Kewell och framförallt McManaman är två av mina största idoler som spelat för Liverpool. Och det är just personliga favoriter som jag menar med den meningen som du har kopierat.

2008-08-19 @ 11:19:33
URL: http://wickan78.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback