The rain falls hard on a humdrum town

Tre veckor och två dagar. Så lång tid har gått sedan jag skrev här på bloggen. Det känns varken mer eller mindre. Tidsmässigt alltså. Om det inte hade varit för Martin som har tagit upp sitt bloggande igen så hade jag nog aldrig skrivit det här. Blev lite lagom inspirerad faktiskt. Fast å andra sidan känns det som jag bara ordbajsar just nu. Förmodligen är det roligare för både läsare och skribent om inlägget handlar om något. Därför ska jag handla. Nu.

Var i Valencia i förra veckan. Fem heta dagar i apelsinstaden, eller paellastaden om ni så vill. Det var riktigt skönt att komma ifrån den dåliga svenska sommaren, som egentligen är en illusion. Vi svenskar, i alla fall jag, längtar ständigt efter den svenska sommaren. Men den kommer ju aldrig. Det känns som att den tynar bort. Som att den blir mer och mer obefintlig för varje år som går. Eller det kanske bara är här i Stockholm som sommaren regnar bort? 
Därför var det riktigt skönt att få fem varma dagar. Valencia är en ganska häftig stad. Formel 1-banan som breder ut sig längs havet och in mot centrum är imponerande.

***

I morgon bär det av till västkusten. En högtidlig lördag står på schemat då Jonas och Anna gifter sig i Ljungskile. Hoppas på att Kung Sune ställer till med ett stort kalas.
I går var humöret på topp. Avslöjade min andra riktiga övergång på Expressen. Mitt första avslöjande var när Rasmus Lindgren gick från Groningen till Ajax. Och i går var det att Dulee Johnson flyttar från AIK till Israel.
Tack för det!

***

Det går inget vidare för Ljungskile. Efter skrällsegern mot IFK Göteborg, 2-1, den 25 april har LSK bara tagit en enda poäng, 0-0 hemma mot Gefle. Nu väntar riktigt tuffa matcher mot AIK hemma, AIK borta, Hammarby borta, Kalmar FF hemma och Helsingborg borta. Var Ljungskile ett typiskt nykomlingslag som sprattlade till i början av serien?
Jag har tippat att Ljungskile ska komma sist i allsvenskan och tyvärr tror jag att det blir så.
Vilka tar SM-guld då?
Jag tror på Kalmar FF. Med Elfsborg som tvåa.

***

Chock, kris, blod, bråk, rasar, sågar, vansinne, utbrott, panik, psykkrig, skandal. Orden sitter i ryggmärgen. 

***

Det börjar bli en vana att journalister smutskastar varandra. Patrick Ekwall är mannen som ständigt får stå i centrum. Om det är medvetet eller inte från hans sida vettefan. Men skit får han ta. Och han gillar det inte. Genast gör han dåliga försök att slå tillbaka. Just nu är TV4-journalisten i ett bråk med Johan Flinck, Aftonbladet, och Dusan Umicevic, DN. Motståndarna har sågat Ekwall för att vara en B-kändis som springer runt i Båstad under Swedish Open. På något sätt är väl det sant, men jag förstår inte att de orkar skriva om det i sina tidningar. Det säger väl en del om dem själva, om ett näst intill obefintligt ordföråd som tvingar dem att ordbajsa om en kollega i deras tenniskrönikor. 
Under fotbolls-EM gick Lasse Anrell, Aftonbladet, hårt åt Ekwalls vapendragare Olof Lundh. Det var faktiskt kul, läs här, http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article2689888.ab    


***

Läste precis ut Ronnie Sandahls bok med den fantastiska titeln Vi som aldrig sa hora. Jag tycker nog att Aftonbladets krönikör har fått oförtjänt mycket skit för den. Han skriver väldigt bra. Blev dock besviken på slutet. Men läs!
Är det någon som har något bra boktips. Vad som helst utom Stieg Larssons böcker. Säkert jättebra, som alla säger. Men precis av den anledningen vägrar jag läsa dem, än så länge. Jag har faktiskt inte ens läst Da Vinci-koden på grund av att den var så hypad ett tag. ALLA läste den. Men snart är det dags för Dan Browns verk.





Kommentarer
Postat av: Bäckman

Läs The Dirt!!

2008-07-18 @ 13:57:39
Postat av: Andréas

Jag har faktiskt tänkt att köpa den, men jag har dragit ut på det. Är den värd?

2008-07-18 @ 14:39:46
Postat av: Jesper

El Choco är ett bra tips. Riktigt bra för oss som gillar prison break.



Sen kan jag bara skriva under på The Dirt. Stor underhållning.



Stieg Larssons trilogi är fantastisk. Jag kommer alltid "hajpa" den i din närvaro. =)



2008-07-18 @ 18:08:34
Postat av: Nils

Erlend Loe! Allt jag läst med honom är väldigt bra, men mest måste jag nog framhålla "Naiv.Super". Alla hans böcker handlar om ganska udda personer och han skriver ofta på ett sätt som ger en känsla av att man är inne i huvudet på huvudpersonen. Sen tycker jag att alla som vågar ska läsa "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" av Nikanor Teratologen (pseudonym). Vad du än tycker om den kommer du aldrig glömma den. Den är en enda lång provokation och Nikanor går över alla gränser som finns. I stora drag handlar det om lilla Pyret som bor med morfar. Morfar fungerar som mentor och läromästare åt Pyret, men de har också en sexuell relation. Incest, mord, våldtäkt, judehat, kvinnoförakt och mycket mycket mer kan du läsa om i denna bok! Dessutom är den skriven på Västerbottendialekt vilket gör det hela ännu roligare.

2008-07-20 @ 17:38:12
Postat av: martini

Kulatt kunna inspirera...Funderar på att ta till vara på boktipset. Även ditt Nils.

När vi ändå är i en gammal lsk-spelares blogg med kommentarer från en aikare... Ställer jag mig som Jerry springer och frågar "How long have you called him a..." Vad säger ni om LSK-AIK?

Postat av: Nils

Jämför lönerna i klubbarna. Det ska inte behöva sägas mer egentligen. Pinsamt är vad det är. Jag köper inte att det inte är lika inspirerande att springa in på Starke Arvid som exempelvis Råsunda eller Ullevi. Inte heller att spelarna i LSK är mer taggade inför matcher mot storlagen (de har slagit Göteborg, Elfsborg och AIK hemma...?). På den här nivån ska man vara tillräckligt proffessionell för att inte underskatta något motstånd. Särskilt inte om man tjänar 100k/månad.

2008-07-28 @ 18:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback